Safren és munkacsoportja viselkedés- és kognitív terápiás programot dolgozott ki a felnőttkori figyelemhiány/hiperaktivitás zavarának (Attention Deficit Hyperactivity Disorder -ADHD) kezelésére. A program több modulból álló, egyénileg és kiscsoportos jelleggel is végezhető módszert kínál, ennek célja az ADHD tüneteiből eredő funkcionális károsodás, komorbidan jelentkező egyéb tünetek csökkentése.
A terápiás program négy modulból áll, tizenkét alkalommal zajlik. A páciensekkel való terápiás ülések között a páciensek házi feladatokat kapnak, amelyek a következő alkalommal áttekintésre, megbeszélésre kerülnek; ekkor a páciensek és a terapeuta közösen megvizsgálják, hogyan sikerültek ezek, illetve azt, hogy milyen változást eredményeztek a tünetekben, a viselkedésben. A négy modulból kettő viselkedésterápiás eszközöket használ, a harmadik a kognitív terápiás blokk, a negyedik modul pedig az eddigiek gyakorlását, megszilárdítását célozza.
Első modul: A tervezést/szervezéssel foglalkozik, ez a képesség ugyanis az ADHD-val küzdő pácienseknél nagymértékben érintett. Ez a modul ezeknek a készségeknek fejlesztését, a belőlük adódó nehézségek, problémák leküzdését célozza. Első alkalommal a pácienssel vagy páciensekkel egy DSM alapú tünetsúlyossági listát kell felvenni, amely mindhárom magtünetcsoportra – figyelemzavar, hiperaktivitás, impulzivitás – rákérdez. Ennek a tünetlistának a felvétele a későbbiekben minden alkalom elején megtörténik. Ez jó jelző arra nézve, hogy az egyes alkalmak, illetve az utána következő házi feladatok milyen mértékben tudtak változást eredményezni a viselkedésben. A tünetlista felvétele után pszichoedukáció következik, ennek során a terapeuta beszélget a páciensekkel saját élményeiken keresztül arról, hogy milyen fő nehézségek jellemezhetik az ADHD-t, illetve elmondja, hogy ezek a nehézségek az ADHD természetéből adódóan jellemezhetik őket. Arról is beszél, hogy ebbe a viselkedésmintázatba a gyógyszeres terápia mellett lehetőség van belenyúlni, változást elérni. Felhívja a páciensek figyelmét a változáshoz szükséges folyamatos feladatok végzésre, nehézségekre is. Ezután naptárhasználatot tanít (a legtöbb ADHD-s, ha van is naptára, azt rendszertelenül használja), házi feladatként ennek gyakorlását kapják a páciensek. Következő alkalommal a teendők listázásának elsajátításával foglalkozik a program, majd ezeknek rendszerezésével, fontossági sorrend kialakításával. A feladatvégzés gyakran stratégiai lépések kialakítását teszi szükségessé, ugyanis sokszor nehezen tudnak nekiállni a páciensek egy hosszabb, elsőre beláthatatlan hosszúságúnak tűnő feladatnak. Ezért a feladatok lépésekre bontását, valamint előnyök/hátrányok mérlegelésével a lehető legjobb megoldási lehetőség kiválasztásában, a cél eléréséhez szükséges lépések kidolgozásában is segít a program.
Második modul: az ADHD-s pácienseket nagymértékben érintő figyelemelterelődés/disztraktibiltás csökkentésére kínál viselkedésterápiás technikákat. Elsőként a figyelmi kapacitásukat kell otthon lemérniük egy-egy unalmasabb feladat végzése közben a pácienseknek. Azután arra tanulnak technikákat, hogyan tudnák ezt növelni. Mit tudnak tenni folyamatosan elterelődő gondolataikkal, gondolatstop technika alkalmazása, illetve ennek egy alternatív módját tanítja a modul: Megjelenő gondolataikat, késztetéseiket írják le, de ne álljanak fel, ne kezdjenek másba, csak írják le, mi az, amit tennének. Ezzel csökkenthető a késztetés a valódi cselekvésre. Ezután visszatérhetnek a feladataikhoz. Figyelmi kapacitásuk ismeretében a feladatok lépésekre bontása is jobban személyre szabható. A környezetből a figyelemelterelő ingerek kiiktatásával tovább csökkenthető a disztraktibitás.
Harmadik modul: A harmadik modul kognitív módszerekkel dolgozik, ezek közül a három-, illetve ötoszlopos módszert használja. Az ADHD-val küzdő pácienseknél – a tüneteknek az élet egészén átívelő jellegénél fogva – szinte kivétel nélkül jelentkezik funkcionális károsodás, illetve komorbidan fellépő teljesítmény- és szociális szorongás, hangulatzavar. Ezek feltárásában, a negatív automatikus gondolatok, kognitív torzítások, logikai hibák azonosításában új, adaptívabb kognitív struktúra és megközelítés kialakításában nyújt segítséget a modul. A sikertelenség, a gyakori kudarcélmények miatt sokszor megjelenik a halogatás, elkerülő viselkedés, ezek csökkentésében is hatékony a kognitív blokk.
Negyedik modul: az eddig elsajátított készségek gyakorlását segíti. Felkészít az esetleges visszaesések kezelésére.
Összefoglalás: a Safren és munkatársai által kidolgozott módszer az ADHD-val küzdő felnőtteknél a figyelemhiányos tünetek mentén kialakuló nehézségek kezelésében nyújt hatékony segítséget. A szintén fontos hiperaktivitás és impulzivitás tünetcsoportra ez a program kevésbé fókuszál. Az impulzivitás csökkentésére az ADHD-s pácienseknél leginkább a dialektikus viselkedésterápiás módszerrel vannak meggyőző eredmények.
Forrás:
- Safren SA, Perlman CA, Sprich S, Otto MW: Mastering your adult ADHD (Oxford University Press, Inc., 2005)
- A cognitive-behavioral treatment program Therapist guide/client workbook Kerekedj felül az ADHD-n! Terápiás munkafüzet (VIKOTE 2011)