>

VIKOTE

Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület (VIKOTE) támogatja a kognitív tudományok kutatását, oktatását és mind szélesebb körű elterjesztését.

Linkblog

Friss topikok

Társas készségfejlesztő tréning autizmus spektrum zavarral élő fiatalok számára: utánkövetés

2017.01.25. 03:08 :: VIKOTE

Tiffany L. Otero, Rochelle B. Schatz, Anna C. Merrill, Scott Bellini: Social Skills Training for Youth with Autism Spectrum Disorders: A Follow-Up

In: Child Adolesc Psychiatric Clin N Am 24 (2015) 99–115 http://dx.doi.org/10.1016/j.chc.2014.09.002

Bevezetés

A szerzők a bevezetőben bemutatják az autizmus aktuális előfordulási adatait (1:68 gyermek, 1:42 fiú, 1:189 lány), melynek alapján elmondható korábban nem látott gyakorisággal, terheléssel állnak szemben az érintettekkel foglalkozó tanárok, terapeuták, pszichológusok és orvosok.

Az autizmus definíciója

Amióta Leo Kanner 1943-ban leírta, számos alkalommal változott az autizmus definíciója, de közös jellemzőként továbbra is (DSM-5-ben is) megmaradt a társas kommunikáció zavara, mint kritérium. Ez a következőket tartalmazza:

  1. Társas érzelmi kölcsönösség zavara
  2. A társas interakciókhoz használt nonverbális kommunikációs viselkedés zavara
  3. Társas kapcsolatok kialakításának, fenntartásának és megértésének zavara

A társas kapcsolatok zavar számos formában megjelenhet, mint pl. korlátozott szemkontaktus használat, mások iránti csökkent kötődés, fokozott egyedüllét iránti igény, tudatelmélet zavara, csökkent társas kölcsönösség, szociokulturális szabályok és interakciókkal való együttműködés zavara.

Asperger-szindróma

A DSM-IV. az Asperger-szindrómát az autizmus spektrum zavarok diagnosztikus csoportjába sorolta. Az Asperger-szindrómásokra jellemző a társas készségek zavara, speiális érdeklődési területek vagy a repetitív vagy sztereotíp viselkedések. Ugyanakkor nyelvi fejlődési zavar nem jellemző rájuk, és átlagos, vagy átlag feletti IQ-val rendelkeznek.

A DSM-5-ben már nem szerepel Asperger-szindróma, kizárólag autizmus spektrum zavar, különböző súlyossági fokkal. Ráadásul külön diagnózisként megjelent a társas kommunikáció zavar.

Mindkét csoportban érintett társas kommunikációs készségek fejlesztése elengedhetetlen a megfelelő társas, érzelmi és kognitív funkcionális kimenetelhez.

Társas készségek hiánya ASD-ben

Vitatott, hogy az alap zavar ASD-ben a társas készségek hiánya-e, mindenesetre a leginkább debilizáló az érintettek számára ennek a készségnek a hiánya. Azokat a fiatalok, akikre a társas készségek nagyfokú hiánya jellemző, még akkor is nehezen fogadják el, ha intelligenciájuk az átlagostól a kiemelkedően tehetséges sávba esik, a társadalom sokkal megértőbb általában azokkal, akik nyilvánvaló fogyatékossággal élnek. Ennek eredményeként a fenti gyerekek gyakran célpontjai iskolai piszkálódásoknak, kirekesztésnek, mely később fokozza a társas izolációt és borzasztóan rontja érzelmi és kognitív jóllétüket is. Tantam megállapítása szerint: „Szomorú, hogy a fogyatéskosság ’enyhe foka’ teszi az érzelmi és társas következményt olyan súlyossá Asperger-szindrómában”.  Kamaszkorban a társas készségek zavara számos negatív következménnyel járhat, beleértve a rossz tanulmányi teljesítményt, szociális szorongást, alacsony önértékelést és depressziót.

Szerencsére egyre több kutatás foglalkozik a témával. Gyermek specifikus megközelítések a következők: a. Általános intézményi beavatkozás, a táras problémamegoldással kapcsolatos tudás növelésére (pl. táras történetek), b. Társas válaszok nagy dózisú megerősítése, c. társas készségfejlesztő tréning, d. Felnőtt által mediált kérdezés és megerősítés, e. különböző általános elősegítési technikák (pl. önmonitorozás). Az elmúlt években nagy figyelmet fordítottak a társas készségek fejlesztésére és az ezzel kapcsolatos információk terjesztésére. Az elmúlt évtizedben számos megfigyelésekkel alátámasztott gyermek specifikus társas készségfejlesztési technika esett át szisztematikus ellenőrzésen. Ennek alapján csoportosították, rangsorolták a tudományos bizonyítékokon alapuló technikákat.

A társas készségfejlesztő tréningre (TKT) vonatkozó adatok áttekintése

A TKT eljárások azon személyek társas viselkedésének facilitálására törekednek, aki hiányos társas készségekkel rendelkeznek. Csoportok vagy egyének számára dolgoznak ki utasításokat, annak érdekében, hogy ASD-vel élő résztvevők megfelelően tudjanak kortársaikkal, felnőttekkel vagy más személyekkel kapcsolatba lépni. A legtöbb társas készség fejlesztő alkalom magában foglalja az alapfogalmak tisztázását, szerepjátékok gyakorlását, és a résztvevők tanulását segítő visszajelzéseket. Ezzel segítve a kommunikáció, szerepek elsajátítását és gyakorlását.

A társas készségfejlesztő csoportok általában kiscsoportok, 5-8 fős létszámmal, tanárral vagy felnőtt segítővel. A TKT csoportokban különféle technikákat használnak számos táras interakció tanítására, beleértve az érzelemszabályozást, alapvető társalgási készségeket, nonverbális kommunikációs készségeket, szemkontaktus felvételét, kezdeményezését és társas interakcióban való részvétel gyakorlását. A hosszantartó beavatkozástól a terápiához való hűséggel párosítva mind csoport, mind egyéni terápia esetén jó eredmény várható.

TKT stratégiák

Az irodalom áttekintésével nyolc stratégia került azonosításra: kognitív-viselkedéterápiás beavatkozás, modellezés, naturalista beavatkozás, sarkalatos válsz tréning, önfejlesztés, szociális történetek, technológiával-támogatott tanácsadás, video-modellezés.

Kognitív-viselkedésterápia (CBT)

A CBT egy olyan terápiás módszer, ami a poztív és negatív gondolatok feldolgozására fókuszálva törekszik a viselkedés megváltozatására. Elsősorban olyanok számra hasznos, akik szoronganak, nehezen kontrollálják a haragjukat, vagy agresszív viselkedésüket. Megtanulják azonosítani érzéseiket, és az azokhoz kapcsolódó gondolataikat, ezt követően megtanulják ezeket kifejezni elfogadhatóbb módokon. Az irodalomban szereplő adatok alapján általános iskolától középiskoláig hatékony. Bár a CBT meglévő készségeket céloz meg, csökkent szociális készségekkel rendelkező ASD fiatalok számára is hasznos. Társas problémamegoldás szintén eleme lehet CBT-nek, a résztvevőknek társas szituációt kell értékelniük, hogy megfelelő cselekvési tervet dolgozzanak ki annak megoldására. Néhány kutató úgy véli, hogy a szociális funkció zavara az emelkedett szociális szorongás elkerülésének következtében jön létre. Így a szociális szorongással kapcsolatos gondolatok és érzések kifejezésére való képesség kialakításával egy szociálisan elfogadhatóbb formában jelenhet meg ez a funkciózavar. Általában csoportos formában alkalmazzák a CBT-t, egyéb társas készségfejlesztő stratégiákkal kombinálva.  […]

Néhány CBT elemet, mint pl. érzések és önértékelés azonosítása, mind hagyományos, mind szülőcsoportokban alkalmaznak. A hagyományos csoportok időtartama általában 50-180 óra, míg a szülőcsoportoké nem több mint 18-30 óra volt. Minnél hosszabb és intenzívebb volt a beavatkozás, annál jobb kimenetel várható.

Cotugno 4 társas készségfejlesztő csoportot alakított ki, a csoportterápia, a CBT és készséghasználati techinika kombinációját alkalmazta kísérleti keretek között. A résztvevők heti rendszerességgel találkoztak, facilitátor vezetésével egy órára, harminc héten át. Minden alkalom strukturált volt, és célzott tevékenységre irányult. Például a csoport szakaszban a résztvevők csoportkohézióra fókuszló tevékenységek közül választhettak, majd ezt egy megbeszélés követte, ahol az elsajátított készségeket és megoldott problémákat beszélték meg. Pre- és posttest alapján mind a tanárok, mind a szülők értékelése alapján javulást értek el a szorongáskezelés, a közös figyelem és rugalmasság/átmenetek terén. 

Egyéb vizsgálatok alapján elmondható, hogy CBT csoportban alkalmazva effektíven javítja a végrehajtó funkcikat, arcfelismrést, problémamegoldást, tudatelméletet, nonverbális jelek olvasásának képességét és pontosabban leírását annak, hogy reagáljanak egy társas szituációban.

Az összefoglalót készítette: Farkas Kinga

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vikote.blog.hu/api/trackback/id/tr6012151983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.