>

VIKOTE

Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület (VIKOTE) támogatja a kognitív tudományok kutatását, oktatását és mind szélesebb körű elterjesztését.

Linkblog

Friss topikok

A pszichodrámában megjelenő kognitív viselkedésterápiás szempontok és technikák

2014.04.16. 20:14 :: VIKOTE

2014.06.07 (Szombat) 13.30 - 14.00 óra

Pintér Gábor (főiskolai tanár, vezető pszichológus, Pető Intézet)

A pszichodráma komplex élménye mögött többek között elemi és összetett  tanuláselméleti törvényszerűségek húzódnak meg.  Ezek mind a viselkedés, mind a kogníciók irányításában szerepet játszanak. Ha a dramatikus cselekvések mélyére nézünk, elemi kondicionálásokat fedezhetünk fel, klasszikus formában (pl. szereplők, jelenetek társításai), és operáns módon is (pl.megerősítések), ugyanakkor tág tere nyílik a modelltanulásnak is, de a belátásos tanulásra is gyakran látunk példát.

A kondicionálás érzelmekre, élményekre is vonatkozhat. Gyakran történik pl. szorongás dekondicionálás, sok esetben „szisztematikusan”, de ingerelárasztásos módon is.  A csoporttagok a pszichodráma során megtanulják differenciáltabb módon átélni mélyebb érzéseiket, megtanulják pontosabban észlelni önmaguk és mások viselkedését  is: ezekben diszkrimináció történik.  Az empátiás tapasztalatszerzés főképp a szerepcsere, a legfontosabb technika révén valósul meg.  Ez igen hatékonyan segít abban,  hogy az interakciós partnerek egymást kognitív és érzelmi értelemben megértsék, saját merev beállítódásaik feladásával. Ugyanakkor  generalizációs folyamatok is kísérik a terápiás munkát, mind az életesemények értékelése, mind a diszfunkcionális attitűdök feltérképezése vonatkozásában.

Az egyik fontos dramatikus kognitív hatótényező a belátás, méghozzá a cselekvés által.
Az aktuális „főszereplő”, a saját életének egyes fontos aspektusait megjelenítő személy a dramatikus cselekvés során belátást nyer: rábukkan összefüggésekre, amikre addig nem volt rálátása. Életének fontos történései tudatosulnak. Ez az önkép  mélyebb szintű gazdagodását is jelenti, attitűdjei is változnak. A jelen elakadásból a múltba vezető szál megtalálása a cselekvéses élményben önmagában is belátást jelent. A résztvevők folyamatosan, észrevétlenül is (percepciós és motoros) akciós tanulást folytatnak. A személyészlelés a folyamatos átélés és visszajelzések következtében reálisabbá válik,  a projekció és az áttételi folyamatok helyett a reális személypercepció kerül túlsúlyba.

A résztvevők sok szerepet próbálhatnak ki, észlelik a szerepviselkedésükre adott reakciókat.  Szereprepertoárjuk bővül, szerepflexibilitásuk növekszik. Megtapasztalják változó és változtatható szociometrikus helyzetüket a csoportban. A pszichodrámában teljesen új viselkedési elemek kipróbálására is sor kerülhet (értelmezhetjük viselkedéstréningnek), akár több variációban. A résztvevő fokozatosan  megtanulhatja hitelesen és hatékonyan kifejezni önmagát, s ezáltal társas életével kapcsolatos szorongásai jelentősen csökkenhetnek, anticipációja javul, beilleszkedése harmonikusabbá válik.

Az előadás anyaga ITT megtekinthető.

A részletes program ITT olvasható.

Szólj hozzá!

Címkék: absztrakt pszichoterápia pszichodráma pszichiátria kongresszus pszichológia kognitív terápia Pintér Gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://vikote.blog.hu/api/trackback/id/tr356044204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.