>

VIKOTE

Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület (VIKOTE) támogatja a kognitív tudományok kutatását, oktatását és mind szélesebb körű elterjesztését.

Linkblog

Friss topikok

VIKOTE Kongresszus 2012 absztrakt: Serdülőkori egészségfejlesztő program a fokozott kockázatú és az öndestruktív magatartás megelőzésével

2012.05.09. 21:50 :: VIKOTE

Serdülőkori egészségfejlesztő program a fokozott kockázatú és az öndestruktív magatartás megelőzésével
 
Balázs Judit1,2, Sarchiapone Marco3,Carli Vladimir4, Wasserman Camilla3,5, Hoven Christina5, Wasserman Danuta4
1Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológia Intézet, Fejlődés-, és Klinikai Gyermekpszichológia Tanszék, Budapest
2 Vadaskert Gyermekpszichiátriai Kórház és Szakambulancia, Budapest
3 Department of Health Sciences, University of Molise, Campobasso, Olaszország
4National Swedish Prevention of Mental Ill-Health  and  Suicide  (NASP), Department of Public Health Sciences, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden Svédország
5Department of Child and Adolescent Psychiatry, Columbia University-New York State Psychiatric Institute, New York, US
 
A Fiatalok Életének Megmentése és Szerepvállalásuk/Önállóságuk Növelése Európában (Saving and Empowering Young Lives in Europe – SEYLE) serdülők egészségét fejlesztő program, mely 11 ország (Ausztria, Észtország, Franciaország, Írország, Izrael, Magyarország, Németország, Olaszország, Románia, Szlovénia, Spanyolország) iskoláiban zajlott a svédországi Karolinska Insitutet koordinálásával 2009-2011 között. A vizsgálat az FP7-es keretprogram támogatásával valósult meg (German Clinical Trials Register, DRKS00000214).
A program fő célja, hogy a serdülők körében a fokozott kockázatú magatartás csökkentésével segítse elő az egészségesebb életmódot. A fokozott kockázatú magatartások legrosszabb kimenetele az öngyilkosság, aminek megelőzése a programban központi helyen áll. A program célja, hogy Európa különböző térségeiben, az adott ország kultúrájának megfelelő, serdülők számára hatékony megelőző programokat ajánljon.
Minden országban legalább 1000 14-16 éves serdülő került bevonásra a kutatásba. Magyarországon tizenöt budapesti iskola, 1009 diák, míg Európában végül összesen 12395 diák vett részt.
A vizsgálat során négyféle intervenciós program zajlott:
  • A magas kockázatú diákok szűrése szakemberek által, és szakszerű kezelésbe való irányításuk.
  • „Gatekeeper” program, amelynek során a pedagógusok és az iskola egyéb dolgozói részesültek képzésben arról, hogyan ismerhetik fel és irányíthatják szakszerű segítséghez a magas kockázatú diákokat.
  • Egészségfejlesztő program, amely a diákok egészséges/egészségtelen viselkedésformákkal kapcsolatos tudását, valamint az én-hatékonyság fejlesztését célozza meg (hogyan ismerik fel magukon, társaikon, ha segítségre szorulnak és ilyenkor mit tegyenek), előadások, poszterek, prospektusok, szerep-játékok segítségével.
  • Tájékoztató program, melynek célja poszterek segítségével információ adása az egészséges életmódról, és arról, hogy hogyan ismerjék fel a diákok magukon és társaikon, ha segítségre szorulnak, valamint tanácsot ad arról is, hogy ilyenkor mit tegyenek.

Irodalom: Wasserman és mtsai. 2010. Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE): a randomized controlled trial.  BMC Public Health 10:192  

Szólj hozzá!

Címkék: absztrakt pszichoterápia pszichiátria kongresszus pszichológia prevenció viselkedésterápia kognitív terápia vikote balázs judit

A bejegyzés trackback címe:

https://vikote.blog.hu/api/trackback/id/tr554499247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.