>

VIKOTE

Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület (VIKOTE) támogatja a kognitív tudományok kutatását, oktatását és mind szélesebb körű elterjesztését.

Linkblog

Friss topikok

VIKOTE Kongresszus 2012 absztrakt: A személyközpontú diáktámogatás rendszere

2012.05.09. 22:01 :: VIKOTE

A személyközpontú diáktámogatás rendszere
 
Győrik Edit
Belvárosi Tanoda Alapítvány, Budapest
 
A diáktámogatás rendszerét a Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnáziumban, középiskolából kimaradt 16-25 éves fiatalok segítő iskolájában kísérleteztük ki és alkalmazzuk hatékonyan 22 éve. Az elmúlt években több iskolafejlesztési programban adaptáltuk, halmozottan hátrányos helyzetű, SNI A és B-s, valamint nehezen kezelhető fiatalok, diákok gondozásában, oktatásában.
A személyközpontú diáktámogatás működtetése több elem rendszerszerű, vagyis egymásra épülő, ill. egymást kiegészítő alkalmazásával valósítható meg:
  • A rendszer középpontjában a diák áll egyéni szükségleteivel, akit segítő-pedagógusok teamje fejleszt;
  • Segítő pár-rendszer biztosítja a maximális egyéni figyelmet, melynek keretében egyéni beszélgetések, esetkezelések történnek;
  • A csoport/osztály/iskola alapszabályai teremtik meg a közös munka kereteit;
  • Szerződéses rendszer·      A tanulási folyamat is a segítő munka része, a személyek közti kapcsolattartás és kölcsönhatások összessége;

     

    ·      A pedagógiai folyamatban a segítő pedagógus igénybe veszi a diák nevelési környezetének minden szereplőjét, együttműködik a családdal, segítő személyekkel és intézményrendszerrel;
    ·      A diák támogatásában résztvevő minden szereplő együttműködésével készül az egyéni fejlődési terv, mely rögzíti és értékeli a fejlesztés folyamatát.
    Az alapvetően személyközpontú pedagógiai rendszerben tudatosan törekszünk a diákok   előzetes tapasztalatai során kialakult teljesítményszorongása oldására, dekondicionálására, az iskolai tekintélyviszonyokhoz kapcsolódó előítéletek megváltoztatására, a tanításhoz-tanuláshoz kapcsolódó negatív jelentések átstrukturálására. A megszokott külső szabályozás helyett önkontrollmódszerekkel segítjük elő a saját motivációra épülő kreativitást és a felelősségvállalást. A készséghiányokat nem büntetéssel, hanem lépésről lépésre való építkezéssel, személyre szabott elvárásokkal, pozitív élményekhez juttatással  kezeljük.  Az önértékelés lassú javulásával, az önmagukhoz, társaikhoz és a felnőtt világhoz való viszonyulásuk fokozatos átalakulásával párhuzamosan alakul tanulási teljesítményük.  A saját vállalásokra épülő tanmenet végén megszerzett érettségi már szinte ráadás a többségüknél elért pozitív személyiségfejlődés mellé.
     
    Az alternatív oktatási rendszer bemutatását a Belvárosi Tanoda Alapítvány munkájáról készült rövid filmbemutató egészíti ki.

 

Szólj hozzá!

Címkék: absztrakt pszichoterápia pszichiátria kongresszus pszichológia prevenció viselkedésterápia kognitív terápia vikote győrik edit személyközpontú terápia

A bejegyzés trackback címe:

https://vikote.blog.hu/api/trackback/id/tr424499265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.