>

VIKOTE

Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület (VIKOTE) támogatja a kognitív tudományok kutatását, oktatását és mind szélesebb körű elterjesztését.

Linkblog

Friss topikok

Új világ, új generációk

2011.08.05. 14:59 :: VIKOTE

William Strauss és Neil Howe „Generációk” című tanulmányukkal alapozták meg a mára oly népszerűvé vált generációs teóriák kutatási területét. 90 éves átlagéletkorban gondolkoznak, amelyet 20 évenként nagyobb váltások szakítanak meg. A különböző generációk szokásait és jellemzőit életük első 22 év alakítja ki, amely a fiatal felnőttkorral végződik.

A generációkutatás modern tudománynak tűnhet, holott az első generációt 1433-1460-ig számítják. Az akkori kor emberének lovagok és hősök voltak a mintaképei.

Legtöbbet azonban kétségkívül a kortárs generációkkal foglalkozik a generációkutatás, amely 3 nagy XX. Század második feli korcsoportot tart számon:

X-generáció

A II. világháború végéhez és az ún.„baby boom”generációhoz kötik ezt a csoportot. Azok tartoznak ide, akik a kései hatvanas években, a 70-es évek során vagy a 80-as évek elején születtek. A definíciót Robert Capa magyar származású világhírű fotós használta először: „Az X generáció tagjai első fellelkesülésük után szembesülni kényszerültek vele, hogy nem tudnak megbirkózni a rájuk bízott feladatokkal és a világ kihívásaival.” Identitás nélküli fiatalokként nőttek fel, bizonytalan és hamis ígéretekkel teli (a massmedia hatása) jövőképpel.

Nagy-Britanniában nagyrészt fehér, munkásosztálybeli férfiak tartoztak ide. Az aktuális divatot szinte mániákusan követő sznoboktól kezdve egészen a rockerekig és a nyíltan lázadó punkokig. Jane Deverson 1964-as kutatásában tinédzsereket kérdezett preferenciáikról.                               

A vizsgált generáció tagjait így jellemzi: „Összeházasodásuk előtt lefekszenek egymással, nem lettek Istenhitre nevelve, utálják a Queen-t és nem tisztelik szüleiket.” Dougles Copland „X Generáció” című könyve tette igazán ismertté a fogalmat, sőt Billy Idol vezetésével punk zenekar is működött „X Generation” néven. William Strauss and Neil Howe „13. generációnak” nevezi ezt a korcsoportot. Érdekesség és sokatmondó szokásaikra és beidegződéseikre nézve, hogy náluk volt a legalacsonyabb a gyermekvállalás mértéke ebben a periódusban.

Y-generáció

Az Y-generáció nemzedéknek a születését (a legkorábbi ill. legkésőbbi időpontot nézve) az 1970-es évek vége és a 2000-es évek eleje közé teszik. „Ezredfordulós Generációnak” is nevezik őket. Átélték a hidegháborút és a kommunizmus összeomlását, a Szovjetunió és a berlini fal végét.

Fő jellemzőjük, hogy számítógépekkel együtt nőttek fel. Az Y-generáció a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege, tökéletesen eligazodnak a legújabb trendek között. A lehető legpergőbb ritmusban élik életüket.

Egy 2008-ban az Economist Intelligence Unit által készített tanulmány szerint, melyet a Genesys támogatott, a nemzedék kereskedelmi megszólításra a legalkalmasabb. Kirakatokon át, személyes találkozások során, video és chat üzeneteken keresztül könnyedén érhetők el. Megkapták a legmodernebb játékokat, kisgyermekként megismerkedtek a tudomány és a technika legújabb vívmányaival, magabiztosan kezelik és mindennapi szükségletüknek érzik őket. Szüleik önállóságra és szabad véleménynyilvánításra nevelték őket. Ennek ellenére a csillogó felszín alatt sokszor találunk bizonytalan, szorongó és kétségbeesett fiatalokat, akik megfeszülnek, nehogy lemaradjanak a többiektől. Önmagukat külső preferenciák szerint határozzák meg. Ehhez az alapot a média, a reklámok, a celebvilág, illetve az a közösség adja, amelyiknek éppen a tagjai.

Z-generáció

A Z-generációt a 90-es évek közepétől a 2000-es évekig számítjuk. Életüket és attitűdjeiket a világháló felfedezése és egyre növekvő befolyása, történelmi szempontból pedig a 2001. szeptember 11-i terrortámadás határozza meg. Nevezik őket I-generációnak (az Internet kezdőbetűje után) és „9/11-es korcsoportnak” is. Nagyrészt az X-generáció tagjainak gyermekei. Élethossziglani használói a mobiltelefonoknak, a laptopoknak és a note bookoknak, a különböző közösségi oldalaknak, az sms és chat szolgáltatásoknak. Valamint a You Tubenak. Az Y- és a Z-generáció tagjai közötti legfontosabb különbség, hogy míg az Y-generációsok éltek egy tömegkommunikáció nélküli világban is, a Z-generációsok számára a modern technika vívmányai már természetesek. Részmunkaidős állásokban dolgoznak, szüleikkel és ő pénzükből élnek. „Digitális bennszülötteknek” nevezik őket, mivel „táskaszámítógépük” és mobiltelefonjuk hozzájuk van nőve.

Külön kezeljük a 2000-es gazdasági világválság és 2010. között születetteteket, ennek a korcsoportnak még nincs elnevezése.

Mark KcRindle „Alpha Generációnak” nevezi a 21. század első gyermekeit, akiknek tudományos feltérképezése most folyik. 

A cikket írta: Gémesi Gábor

Szólj hozzá!

Címkék: számítógép fiatalok generáció x generáció y generáció z generáció digitális bennszülöttek

A bejegyzés trackback címe:

https://vikote.blog.hu/api/trackback/id/tr303128157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.